perjantai 15. maaliskuuta 2013

Tuotekehitystarina tuoksun taustalla


Käytän joskus pikkuhousunsuojia. Mukaan mahtuu tuoksullisiakin. 

TOO MUCH INFORMATION!, kuulen selvästi jonkun huutavan. Don’t worry, en paljasta enempää itsestäni – ainakaan omasta mielestäni kovin paljoa. Jos jollekin minua ajatellessaan lävähtää vastedes ensimmäisenä mieleen pikkuhousunsuojat, minkäs teet. Kenkumpiakin juttuja voisi mieleen tulla.

En tiedä teistä, mutta minua kiinnostaa kovasti tietää millaisen tuotekehitysprosessin hajustetut pikkuhousunsuojat ovat läpikäyneet. 

Siellä jengi on palaverissa pähkäillyt, että nyt tarttis keksiä jotain uutta. ”Meiltä löytyy eri pituisia, paksuisia, muotoisia, imukykyisiä jne. suojia. Myös yksittäispakattuja. Mistä seuraava idea?” Kerätään ehkä tuotekokemuksia. Heitetään ilmaan erilaisia ehdotuksia. Laaditaan SWOT-analyysejä. Olisiko koko tuo tuoksuajatus jopa käyttäjälähtöinen?

En pysty tarkastelemaan kokonaisuutta asiallisesti. Kieroutunut mieleni ottaa ohjat. Kuvittelen tuotekehittäjät tutkimassa käytettyjä pikkuhousuja, joita he poimivat liukuhihnalta. Osa käsittelee niitä hanskat kädessä, osa salaattipihtejä muistuttavilla työkaluilla. Silmämääräisiä arvioita, nuuhkaisuja, pään puistelua. 

Kyselykaavakkeet täyttyvät, jotkut raapustavat pitkiäkin vastauksia. Mitkä sanat kuvastavat aistikokemustasi parhaiten: haju, lemu, löyhkä, dunkkis, döfis, haisu, katku, käry? Joku toteaa, että jos katku äityy oikein pahaksi, kannattaa käydä lääkärissä, mutta työryhmän sosiaalisen paineen voima vaientaa hänet.

Tuotekehitystyöryhmän loppuraportissa lukee, että kyllä se on nyt niin, että niihin kerta kaikkiaan täytyy lisätä joku hyvä tuoksu. Jään mielenkiinnolla odottamaan mitä pikkuhousunsuojarintamalla seuraavaksi tapahtuu. No, se hiljennetty tyyppi sai kuulemma potkut.

Ei kommentteja: